Co dělat na 19leté prohlídce auta: Důležité kroky a tipy

  • Domů
  • Co dělat na 19leté prohlídce auta: Důležité kroky a tipy
Co dělat na 19leté prohlídce auta: Důležité kroky a tipy
  • Vytvořil:Radim Bureš
  • Kompletní: 26 kvě 2024
  • Kategorie: Automobilismus

Když dosáhne vaše auto 19 let, je důležité provést důkladnou prohlídku, aby se zajistila jeho bezpečnost a správná funkčnost. Tento článek vám ukáže, na co se zaměřit a proč je tato prohlídka nezbytná.

Pravidelná údržba a kontrola automobilu může prodloužit jeho životnost a ušetřit vám drahé opravy. Pojďme se podívat na hlavní kroky, které byste neměli vynechat při 19leté prohlídce vašeho vozidla.

Kontrola motoru a oleje

Když vaše auto dosáhne 19 let, je velmi důležité důkladně prověřit motor. Tento krok je klíčový pro zajištění spolehlivého provozu vašeho vozidla. Začněte kontrolou motorového oleje, protože správná hladina a kvalita oleje mají zásadní vliv na výkon a životnost motoru. U starších vozidel se olej může častěji kontaminovat a degradovat. Proto je důležité pravidelně měnit olej a olejový filtr, abyste předešli vážným problémům.

Jakmile otevřete kapotu, podívejte se na celkový stav motoru. Hledejte známky úniku oleje, jako jsou mastné skvrny na motoru nebo na zemi pod autem. Pokud objevíte úniky, může to znamenat problém s těsněním nebo těsnicími kroužky. Případné úniky by měly být řešeny co nejdříve, aby se zabránilo poškození dalších částí motoru.

"Pravidelná výměna oleje a kontrola jeho stavu může výrazně prodloužit životnost motoru a zlepšit jeho výkon," říká odborník na údržbu vozidel Petr Novák.

Dále se zaměřte na kontrolu chladicí kapaliny. Ujistěte se, že hladina chladicí kapaliny je v pořádku a že není kontaminovaná. Staré chladicí kapaliny mohou ztratit své vlastnosti, což může vést k přehřátí motoru. Pokud je to nutné, vyměňte chladicí kapalinu podle doporučení výrobce.

Při kontrole motoru nezapomínejte na zapalovací svíčky. Zapalovací svíčky hrají klíčovou roli při startování motoru a jeho hladkém chodu. Špatně vyladěné nebo opotřebené svíčky mohou vést k problémům s výkonem motoru a zvýšené spotřebě paliva. Vyměňte je v souladu s doporučeními výrobce a udržujte je čisté.

Kromě toho, zkontrolujte stav řemenů a hadic. Hledejte praskliny, opotřebení nebo známky stárnutí, které by mohly vést k selhání těchto kritických komponent. Opotřebované řemeny a hadice mohou způsobit vážné poškození motoru, pokud nejsou včas vyměněny.

Palivový systém je také nutné prověřit. Ujistěte se, že palivový filtr je čistý a nezablokovává průtok paliva. Zkontrolujte také stav vstřikovačů, protože zanesené vstřikovače mohou vést k nepravidelnému chodu motoru a zvýšené spotřebě paliva. Čisté palivové vstřikovače zajišťují efektivní spalování paliva a optimalizují výkon motoru.

Pravidelné servisní prohlídky by měly zahrnovat diagnostiku motoru pomocí speciálních přístrojů. Moderní diagnostické nástroje mohou rychle odhalit skryté problémy, které by mohly vést k poruchám. Díky tomu můžete problémy řešit dříve, než se z nich stanou vážné opravy.

Brzdy a jejich opotřebení

Brzdy patří k nejdůležitějším součástem vašeho auta. Kontrola jejich stavu může mít zásadní vliv na vaši bezpečnost. Brzdy mohou v průběhu času a používání ztrácet svou účinnost. Prvním krokem při kontrole je zhodnocení brzdových destiček. Tyto destičky se časem opotřebovávají, a pokud jsou příliš tenké, může to znamenat, že je čas na jejich výměnu.

Nejčastější známky opotřebení brzd zahrnují pískání při brzdění, měkký nebo pulzující brzdový pedál a prodlouženou brzdnou dráhu. Pokud si všimnete některého z těchto problémů, neměli byste váhat a nechat brzdy zkontrolovat odborníkem. Navíc, pokud vaše auto „táhne“ na jednu stranu při brzdění, mohlo by to znamenat nevyrovnané opotřebení brzd.

Důležitou součástí brzdového systému jsou i brzdové kotouče. Při podrobné kontrole je dobré si prohlédnout jejich povrch. Pokud jsou viditelné praskliny, rýhy nebo jiné poškození, měli byste zvážit jejich výměnu. Kromě toho by měla být pravidelně kontrolována také hladina brzdové kapaliny. Nízká hladina této kapaliny může naznačovat únik, který může vést k selhání brzd.

"Pravidelná kontrola brzd může nejen prodloužit životnost vašeho auta, ale také zabránit nebezpečným situacím na silnici," říká technik Pavel Novák.

Kontrola a údržba brzd by neměly být opomíjeny. Investujete-li čas a prostředky do pravidelné kontroly, můžete předejít mnoha problémům. Nebojte se také při každé větší prohlídce nechat brzdy zkontrolovat profesionálem. Správná funkce brzd je totiž klíčová pro bezpečnost vás i vašich blízkých.

Pokud používáte auto v náročných podmínkách, například při častém brzdění z kopců, může být nutné brzdy kontrolovat častěji. V takových situacích se brzdové komponenty opotřebovávají rychleji, a proto je důležité jejich stav kontrolovat pravidelně. Brzdový prach a špína se mohou také hromadit na destičkách a kotoučích, což může negativně ovlivnit jejich výkon.

Doporučuje se, aby byly brzdy kontrolovány každých 20 000 kilometrů nebo alespoň jednou ročně. Tato kontrola by měla zahrnovat nejen vizuální prohlídku, ale i testovací jízdu, při které se vyhodnotí účinnost brzd. Pokud se cítíte nejistí, vždy je lepší svěřit auto do rukou zkušeného mechanika.

Pneumatiky a jejich stav

Pneumatiky a jejich stav

Když má auto za sebou 19 let na cestách, kontrola a údržba pneumatik je naprosto klíčová. Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí vozidla, protože jsou jediným bodem kontaktu mezi autem a vozovkou. Špatný stav pneumatik může vést k nehodám, snížení jízdních vlastností a vyšší spotřebě paliva.

Začněte kontrolou hloubky dezénu. Český zákon vyžaduje minimální hloubku dezénu 1,6 mm pro letní pneumatiky a 4 mm pro zimní pneumatiky. Pokud se hloubka dezénu blíží těmto hodnotám, je čas zvážit výměnu pneumatik. Mnoho pneumatikařských prodejců nabízí bezplatnou kontrolu.

Nezapomeňte zkontrolovat rovnoměrné opotřebení. Nerovnoměrné opotřebení může naznačovat problémy s geometrií kol nebo tlumiči. Pokud zjistíte, že se některé části pneumatiky opotřebovávají rychleji než jiné, mohlo by být nutné se obrátit na odborníka na seřízení podvozku.

Dalším důležitým bodem je kontrola tlaku v pneumatikách. Správné nahuštění pneumatik je zásadní pro bezpečnost a efektivitu automobilu. Podhustěné pneumatiky se mohou přehřívat a zvyšují riziko defektu, navíc zvyšují spotřebu paliva. Naopak nadměrně nahuštěné pneumatiky mohou způsobit menší přilnavost a horší jízdní komfort. Doporučené hodnoty tlaku najdete v uživatelské příručce vašeho vozidla.

Pravidelná kontrola bočnic pneumatik je také nutná. Hledejte případné praskliny, boule nebo jiné poškození, které může oslabit bočnici a zvýšit riziko výbuchu pneumatiky. Pokud zjistíte nějaké závažné poškození, vyměňte pneumatiky za nové před dalším používáním vozidla.

„Nezapomínejte na rezervní kolo,“ říká Karel Novotný, odborník na pneumatiky. „Mělo by být ve stejně dobrém stavu jako ostatní pneumatiky, protože nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat.“

Při kontrole pneumatik nezapomeňte také na ventilky. Poškozené nebo opotřebované ventilky mohou způsobit únik vzduchu. Nezapomeňte je při výměně pneumatik vyměnit také.

Na závěr kontrolujte datum výroby pneumatik, které najdete na boku pod označením DOT. Pneumatiky starší než deset let by měly být vyměněny bez ohledu na stav dezénu, protože materiál stárne a ztrácí své vlastnosti. Mnozí odborníci doporučují výměnu již po šesti letech.

Správná údržba pneumatik zvyšuje životnost pneumatik a bezpečnost jízdy. Dbejte na pravidelnou kontrolu, mezi servisními prohlídkami protočíme kola a staráme se o rovnoměrné opotřebení. Investice do kvalitních pneumatik a jejich správné údržby se vám mnohonásobně vrátí v komfortu a bezpečí jízdy.

Elektrické systémy a světla

Při 19leté prohlídce vašeho auta byste rozhodně neměli zapomínat na kontrolu elektrických systémů a světel. Elektrické problémy mohou způsobit celou řadu nečekaných komplikací, proto je důležité věnovat jim dostatečnou pozornost. V první řadě se zaměřte na stav baterie. Po téměř dvou dekádách může baterie vykazovat známky stárnutí či poklesu kapacity. Profesionálové doporučují baterii vyměnit alespoň jednou za pět let, takže pokud jste to ještě neudělali, nyní je ideální příležitost.

Pokud jde o světla, měli byste zkontrolovat všechny druhy osvětlení od předních světlometů, přes blinkry, až po osvětlení poznávacího čísla. Často se stává, že gumové těsnění okolo reflektorů ztrácí pružnost a nechrání dostatečně proti vlhkosti. Tím může dojít k oxidaci kontaktů a následnému výpadku osvětlení. Navíc si dejte pozor na správnou seřízení světel. Špatně nastavená světla mohou nejen oslňovat ostatní řidiče, ale také vám zhoršit výhled na silnici, což může být nebezpečné zejména v noci.

"Odborníci doporučují kontrolu světel minimálně dvakrát ročně, abyste předešli možným problémům," říká Jan Novák, specialist na auto elektroniku.

Elektrické systémy v moderních autech obsahují množství senzorů a řídících jednotek. Zkontrolujete-li kabeláž a konektory, zvláště u starších vozidel, můžete předejít nečekaným problémům. Například opotřebované nebo poškozené dráty mohou vést ke krátkým spojením nebo výpadkům elektrických systémů. Při prohlídce věnujte pozornost i malým detailům, jako jsou pojistky a relé. Tyto drobné součástky hrály klíčovou roli v správném fungování celkového elektrického systému vozidla.

Nezapomeňte ani na klimatizační systém, který je také závislý na bezchybném fungování elektrických součástek. Zkontrolujte nejen samotný kompresor, ale také elektrické připojení k ovládacím panelům a termostatům. Mějte na paměti, že základní údržba těchto systémů může ušetřit značné částky na opravy v budoucnu.

Pokud cítíte, že něco není v elektrických systémech v pořádku, je dobré vyhledat pomoc odborníka. Elektrické problémy mohou být často složité a vyžadují speciální nástroje a znalosti pro diagnostiku a opravu. Nešetřete na pravidelné kontrole a údržbě těchto částí, zvláště pak u starších vozidel. Správně fungující elektrika je klíčem k bezpečné a pohodlné jízdě, která vás i vaši rodinu doveze tam, kam potřebujete.

Další důležité kontroly a údržba

Další důležité kontroly a údržba

Kromě hlavních kontrol, jako jsou motor, brzdy a pneumatiky, je důležité věnovat pozornost i dalším částem vašeho automobilu. Pravidelná údržba těchto částí může předejít větším problémům a zlepšit celkovou funkčnost vozidla. Jednou z takových částí jsou kapaliny a filtry v autě.

Váš automobil obsahuje několik různých typů kapalin, které jsou pro jeho chod nezbytné. Jedná se například o chladicí kapalinu, brzdovou kapalinu, kapalinu do ostřikovačů a převodový olej. Každou z těchto kapalin je potřeba pravidelně kontrolovat a doplňovat podle doporučení výrobce. Důležité je i to, aby kapaliny byly čisté a neznečištěné, protože jejich kvalita má velký vliv na funkčnost jednotlivých systémů v autě.

Následující částí, kterou je třeba věnovat pozornost, jsou filtry. Vzduchový filtr je klíčový pro čistý přívod vzduchu do motoru, což ovlivňuje jeho výkon a spotřebu paliva. Zanesený vzduchový filtr může motoru znepříjemnit práci a zvýšit spotřebu paliva. Proto je vhodné ho měnit minimálně jednou ročně nebo podle doporučení výrobce.

Další důležitý filtr je palivový filtr, který zabraňuje nečistotám z nádrže dostat se do motoru. Jeho zanesení může způsobit problémy s výkonem motoru a v krajním případě i jeho poškození. Stejně jako u vzduchového filtru je potřeba palivový filtr měnit pravidelně.

Také kabiny filtr by neměl být opomíjen. Zajišťuje čistotu vzduchu uvnitř vozidla, což je obzvláště důležité pro pasažéry trpící alergiemi nebo astmatem. Kabiny filtr by měl být měněn podle doporučení výrobce nebo pokud zaznamenáte snížení průtoku vzduchu z ventilace.

Dále je důležité věnovat pozornost stavu výfukového systému. Výfukový systém má za úkol odvádět spaliny z motoru a tlumit hluk. Poškozený nebo děravý výfuk může vést k nesplnění emisních limitů a zvyšovat hlučnost vozidla. Proto je důležité pravidelně kontrolovat stav výfukového systému a včas opravovat případné poškození.

Nezapomeňte také na stav zavěšení kol. Opotřebené závěsy a tlumiče mohou negativně ovlivnit jízdní vlastnosti a stabilitu vozidla. Je důležité pravidelně kontrolovat stav zavěšení a v případě potřeby vyměnit opotřebené součástky.